نتیجه دوستی های کاذب در دنیا دشمنی‌های حقیقی در آخرت است
45 بازدید
تاریخ ارائه : 3/10/2015 10:37:00 AM
موضوع: تفسیر

        دوستی کاذب دشمنی صادق را به همراه می‌آورد، گفت: اگر دوستی دو نفر بی جا و باطل است، دشمنی آنان حق است، قیامت ظرف ظهور حق است، از این رو تمام دوستانی که یکدیگر را به گناه دعوت می‌کنند در قیامت دشمن یکدیگر خواهند بود. آیت الله جوادی آملی با اشاره به آیه «فَوَقَاهُ اللَّهُ سَیِّئَاتِ مَا مَکَرُوا وَحَاقَ بِآلِ فِرْعَوْنَ سُوءُ الْعَذَابِ ﴿45﴾»، گفت: سوء العذاب آتشی است که بر فرعونیان بامداد و شامگاه عرضه می‌شود، این سوء العذاب در آیه بعد مشخص می‌شود.

وی با قرائت آیه «النَّارُ یُعْرَضُونَ عَلَیْهَا غُدُوًّا وَعَشِیًّا وَیَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذَابِ ﴿46﴾»، افزود: در این جا آتش بر کافران عرضه می‌شود، یک نوع عذاب دیگر هم داریم که کافران را بر آتش عرضه می‌کنند، یعنی جهنم را نشانشان می‌دهند که یک نحوه دلهره و اضطراب است.

مفسر برجسته قرآن کریم ادامه داد: آیا ما دو جهنم داریم یک جهنم منقول و غیرمنقول؟ اگر یک جهنم باشد، جهنم قابل نقل و انتقال است که در سوره مبارکه فجر فرمود فرشتگانی هستند که با غل و زنجیر جهنم را می‌آورند، تعبیر بامداد و شامگاه در این آیه ناظر به همیشگی بودن عذاب است.

وی خاطرنشان کرد: لیل و نهاری در کار نیست که شب برود و روز بیاید، یا روز برود و شب بیاید، این را باید به گونه‌ای معنا کرد که به تحول و دگرگونی در آن عالم منجر نشود، البته بنا بر آیه این عذاب بامداد و شامگاه مال برزخ است اما هنگامی که قیامت می‌شود، شدیدترین عذاب به آل‌فرعون وارد می‌شود.

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله جوادی آملی